Met een goed samengestelde voeding valt veel gezondheidswinst te behalen. De Richtlijnen goede voeding (Gezondheidsraad 2015) geven de criteria voor de samenstelling van een gezonde voeding. In combinatie met voldoende lichamelijke activiteit en niet roken vermindert iemand die gezond eet de kans op het ontstaan van chronische ziekten. Koolhydraten hebben we elke dag nodig, het is een belangrijke energiebron.

De koolhydraten in onze voeding zijn onder te verdelen in zetmeel en suikers. Er zijn verschillende suikers zoals sacharose, glucose en lactose bijvoorbeeld.

  • Raadpleeg Richtlijnen goede voeding voor alle informatie over goede voeding.
  • Sacharose is tafelsuiker. Maar er zit ook sacharose in groente en fruit en dan heet het geen tafelsuiker.
  • Lactose is melksuiker.
  • Maltose is moutsuiker.
  • Glucose is druivensuiker.
  • Fructose is fruitsuiker. 

Vraag en antwoord

  • Wie hebben de Richtlijnen goede voeding opgesteld?
    De richtlijnen zijn opgesteld door de Commissie Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad. Deze commissie bestaat uit negen wetenschappers met een verschillende deskundigheid.
  • Waar streeft het Platform Suikers en Voeding naar?
    Het platform streeft naar een feitelijk juist gezondheidsbeeld en wil dit bereiken door een open dialoog.
  • Wat zegt de Wereldgezondheidsorganisatie over de inname van suikers?
    De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om minder dan 10 energieprocent uit vrije suikers te halen. Vrije suikers zijn alle toegevoegde suikers plus de suikers van nature aanwezig in vruchtensappen en vruchtenconcentraat.