In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voert het RIVM in Bilthoven regelmatig de Voedselconsumptiepeiling uit. In 2011 zijn de gegevens uit de meest recente peiling (2007-2010) gepubliceerd.

Op verzoek van Kenniscentrum suiker & voeding heeft Wageningen University met deze consumptiecijfers een voedingsmiddelentabel gericht op suikers samengesteld. Met die nieuwe tabel is nu ook duidelijk hoeveel van de verschillende suikers (zoals sacharose, lactose en fructose) we eten en wat de verhouding is tussen toegevoegde en van nature aanwezige suikers. 

Feiten

  • De eerste Voedselconsumptiepeiling in Nederland werd uitgevoerd in 1987.
  • Sindsdien wordt deze peiling om de circa vijf jaar herhaald, waardoor het mogelijk is trends in voedingsgewoontes waar te nemen.
  • De gemiddelde inname van alle suikers samen is 44 kilo per jaar, ofwel 122 gram per dag.
  • Van deze 44 kilo suikers is 26 kilo toegevoegde suikers (71 gram per dag) en 18 kilo van nature aanwezige suikers (51 gram per dag) uit bijvoorbeeld groente, fruit en sappen.
  • De belangrijkste productgroepen die bijdragen aan de inname van toegevoegde suikers in de Nederlandse voeding voor kinderen zijn frisdrank, zuivelproducten, cake en koek, chocolade en snoepgoed.
  • Voor mannen en vrouwen leveren frisdrank, ‘suiker, honing, jam’, cake en koek, zuivelproducten en chocolade de hoogste bijdrage.
  • Suikers leveren gemiddeld 21% van onze totale energie-inname (12% uit toegevoegde suikers en 9% uit van nature aanwezige suikers).
  • ‘Verborgen suikers’ in bijvoorbeeld brood, vlees en sauzen leveren gemiddeld 4,1 gram per dag. Een slok appelsap bevat ongeveer evenveel suikers.
  • Kinderen eten gemiddeld meer suikers dan volwassenen.

Vraag en antwoord

  • Zijn Nederlanders de afgelopen jaren steeds meer suikers gaan eten?
    Nee. Sinds de eerste Voedselconsumptiepeiling is de inname van suikers stabiel gebleven (128 gram per dag in 1987 en 122 gram per dag in de periode 2007-2010). Nederlanders zijn wel anders gaan eten. In de eerste Voedselconsumptiepeiling (1987-1988) werd er bij het ontbijt vooral koffie, thee en melk gedronken. Inmiddels kiezen we eerder yoghurt, yoghurtdranken en drinkontbijt. De sinaasappel stond 25 jaar geleden op nummer twee van de vijf meest gegeten fruitsoorten. Dat is nu de banaan. De appel staat al 25 jaar op de eerste plaats.
  • Eten we te veel suikers in Nederland?
    Dit verschilt per persoon. Mensen met (ernstig) overgewicht doen er goed aan de totale hoeveelheid calorieën uit eten en drinken te verminderen (en meer te bewegen). Het gaat daarbij ook om de calorieën  uit (toegevoegde) suikers. Te veel suikers kunnen bijdragen aan overgewicht, net zoals te veel vetten of te veel zetmeel dat kunnen. Daarnaast is het voor de mondgezondheid van belang om niet meer dan 7 keer per dag (inclusief hoofdmaaltijden) iets te eten of drinken met vergistbare koolhydraten (zoals suikers).
  • Wie gebruiken de VCP-gegevens?
    De gegevens van de Voedselconsumptiepeiling worden gebruikt voor verschillende doeleinden. Ze zijn de leidraad voor beleidsmakers  en voedingsvoorlichters. Ook binnen het voedingsonderzoek en voedingsonderwijs, en in de voedingsmiddelenindustrie worden de data uit de Voedselconsumptiepeiling gebruikt.