Hoeveel koolhydraten eten we gemiddeld in Nederland?

Uit periodiek onderzoek naar de voedselconsumptie van de Nederlandse bevolking – de laatste Voedselconsumptiepeiling die het RIVM  (2007-2010) uitvoerde – blijkt dat we gemiddeld 249 gram koolhydraten per dag eten. Dat is 45% van de gemiddelde energie-inname. Vetten leveren gemiddeld 35% van de energie en eiwitten 15%. Kinderen in de leeftijdscategorie van 7-8 jaar eten de meeste koolhydraten. Bij het ouder worden, daalt het aandeel koolhydraten in de voeding.

Zijn van nature aanwezige suikers in voedingsmiddelen gezonder dan suikers die zijn toegevoegd?

Nee. Het lichaam herkent de bron van de suikers niet. Dus of de suikers nu uit een appel komen of uit een chocoladebiscuitje, het lichaam verwerkt ze op dezelfde manier. Voedingskundig gezien zijn alle suikers hetzelfde, ze leveren (zoals alle koolhydraten) 4 kilocalorieën per gram. Voorbeelden van voedingsmiddelen die van nature suikers bevatten zijn melk en yoghurt, fruit, vruchtensap en groente. Toegevoegde suikers hebben ook een natuurlijke oorsprong (suikerbiet, suikerriet of bijvoorbeeld glucosestroop uit granen). Toegevoegde suikers zijn vaak toegevoegd aan voedingsmiddelen waarbij het advies is ze met mate te eten of drinken (zoals koekjes, frisdrank en cake). Voedingsmiddelen met van nature aanwezige suikers zijn vaak voedingsmiddelen waarvan de consument het advies krijgt er meer van te gebruiken (bijvoorbeeld fruit, groente). Deze bevatten naast suikers ook vitamines, mineralen en vezels.

Ontstaan er gezondheidsproblemen als je suikers vermijdt?

Suikers uit de voeding zijn niet nodig om te overleven. Maar we hebben wel een bepaalde hoeveelheid koolhydraten nodig. Dit kunnen suikers zijn (suikers zijn koolhydraten), maar dat hoeft niet per se. Glucose – een van de koolhydraten – is een belangrijke brandstof voor de hersenen, voor andere zenuwcellen en rode bloedcellen. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid schat dat de hersenen vanaf 1 jaar en ouder 130 gram glucose per dag nodig hebben.